Longarm Quilting service "graag wil ik samen met u, uw mooie quilttop tot een machinaal door mij gequilte quilt maken. Voor alle vragen kunt u mij een mailtje {marpie49@gmail.com} sturen."

dinsdag 3 januari 2012

Huisjes bouwen....

wie doet het niet tegenwoordig.
Ook ondergetekende heeft zich er bij aan gesloten. Moet nog wel mijn draai erin vinden.
Want ga ik met de machine of ga ik met de hand…. Probeer wat methodes uit op het moment.
 Drie huisje gedaan [nog 362 te gaan] maar ben er nog niet uit. Voorkeur gaat naar de machine maar die hoekstukjes van die lucht hé, die willen eigenlijk niet zo als ik wil dat ze zouden moeten gaan. Ach, kan er nog op een paar oefenen, die vallen heus niet op bij dat aantal. Weten wat je gaat doen, tja, huisjes bouwen maar alles restjes of toch een georganiseerde restjesquilt! Dat wil zeggen van één bepaalde serie of ontwerper[ster]. Dan nog niet geheel onbelangrijk waar haal ik al die restjes vandaan. Nou dat is geen probleem “gewoon bij mede huisjesbouwsters”. 
 Nu zat ik te denken aan een ruiltochtend maar waar doe ik dat. Nou van de Sampler mag ik de lesruimte bij hun boven ervoor gebruiken. Zo aanstaande zaterdagochtend 7 januari 2012 van 10:00 tot ± 12:30 uur mag er geruild worden. Dan is de vraag wat ga je ruilen, zakjes? van hoeveel qua gewicht dan? op kleur of niet? Wel nee, helemaal niet zo moeilijk gewoon kleine lapjes van 15 bij 15 cm. Jeanneke (link) haalde één huisje [lucht is blauw, raampje geel die zitten er dus niet in] uit een lapje van 12½ bij 12½ cm. Waarom dan 15 bij 15 cm!! Als je het huisje op de paperpiece manier maakt kom je misschien net ietsjes te kort.
 Nu is er nog een voordeel namelijk aanstaande zaterdag viert de Sampler (link) een jubileum. Ze verkopen dan ook stroken stof van 15 x 55 cm voor 1 eurootje.  Er gaan drie lapjes van 15 bij 15 cm uit die van 1 eurootje. {tel uit je winst} Nu ben je niet verplicht om lapjes te gaan kopen hoor, als je genoeg hebt in je eigen kast om te ruilen dan raad ik je aan om een nieuw mesje in je rol mes te doen en lapjes van 15 x 15 te gaan snijden. [ben er zelf al druk mee bezig, tot nu toe heb ik er 83 gesneden] 
 Jeanneke wil graag geen dubbel lapje in haar quilt, mij maakt het niet zoveel uit [heb ook niet zo’n grote voorraad stofjes, dat ik dat zonder ruilen voor elkaar kan krijgen] maar op deze manier is het wel een haalbare huisjesmogelijkheid. Ik heb nu 83 lapjes daarvan zijn er best een stel dubbel, ruil ik ze tegen 83 andere dan is de kans dat er een dubbel stofje inzit een heel stuk kleiner. Het voordeel van het lapje tegen lapje ten opzichte van zakje stof tegen zakje stof , alle lapjes zijn dezelfde maat en je weet zeker dat je het lapje leuk vind. Wat een verhaal hé, normaal ben ik toch een stuk korter van stof………Ben alleen erg enthousiast en wil natuurlijk heel graag lapjes ruilen.
 Dat kan alleen als jullie ook komen want, laten we eerlijk zijn, met zuslief ruilen daar hoef ik niet voor naar de Sampler toe. Hierbij dan de oproep “kom zaterdag 7 januari lapjes ruilen in Haarlem”  Leuk!!! Neem ook wat huisjes mee die je gemaakt hebt, vind ik altijd leuk om te zien dan neem ik die van mij ook mee. Hopelijk tot ziens tot ZATERDAG.
 

8 opmerkingen:

Caroline zei

Ja, ja, ik doe ook mee met het huisjesvirus, en dat geeft weer allerlei leuke uitdagingen. Leuk idee zo'n ruildag, helaas ben ik vanwege een beknelde rugzenuw nog weken aan bed gekluisterd, en probeer ik af en toe een huisje te maken, is niet gemakkelijk, dus 365 worden het er niet. Ik maak ze van antieke spakenburger lapjes, en ik gebruik regelmatig dezelde stofjes, en maak de huisjes ook in 1 kleur. Veel succes. groetjes Caro

neeftje zei

Misschien een idee om het stukje lucht in twee te delen, een vierkantje en een driehoekje zodat je de y-naad kwijt bent???
Veel plezier met de ruildag!

Chris zei

Oh, nu krijg ik bijna spijt dat ik niet meedoe. Wat een superidee Marga!! Hartstikke leuk. Maar als je nog restjes tekort komt, mag je ook bij mij aanbellen hoor!! Ik kan zaterdagniet komen, dan hebben wij ons traditioneel samenzijn van de 8 buurhuisjes (ook huisjes dus, haha) Heel veel plezier!

simone zei

Wat een goed idee, jammer dat ik moet werken. Dat hoeft ons er niet van te weerhouden evengoed te ruilen toch, zullen we eens afspreken daarvoor?

sylvia zei

hallo Marga, ik had de nieuwsbrief van de Sampler al gezien!! Leuk idee!!
DD en ik gaan er nog even over nadenken......
groetjes, Sylvia

Anoniem zei

ik doe mee. heb net 100 vierkantjes gesneden en ze op kleur gesorteerd. (oeps, dacht dat ik helemaal niet zoveel had eigenlijk!)

tot zaterdag.

saskia smit

Ellie zei

Wat een leuk idee om zo'n ruildag te houden. Helaas woon ik wel érg ver van Haarlem vandaan anders kwam ik!
Veel succes en plezier ermee.
Groetjes,Ellie.

Janet zei

Wat een goed idee, lapjes ruilen.Ik doe (nog) niet mee met de huisjes, heb m'n handen nog vol aan m'n ufo's en nieuwe blog ha ha. Heel veel succes met de ruildag en je huisjes.
groeten janet